De ce pleaca oamenii buni din companii?

12/02/2015
/ / /

image001Oricat ne invata teoria ca nu trebuie sa ne atasam prea mult de oamenii care ne sunt angajati, in realitate lucrurile stau exact pe dos. 

Cu atat mai mult intr-o companie mai mica, unde managerul este si patronul firmei, implicat si prezent permanent. In cele mai multe dintre situatii el sta mai mult timp cu angajatii firmei decat cu propria familie.

Oare cat de mare poate sa fie dezamagirea lui cand unul dintre oameni pleaca? 

Mii de intrebari vor invada constiinta oricarui manager si gandurile nu-l vor lasa in pace. Se va intreba probabil unde a gresit, de ce omul de langa el e nemultumit, ce l-a determinat sa faca acest pas!?

Din pacate toate aceste intrebari vin prea tarziu. Daca angajatul a luat aceasta decizie, e greu sa crezi ca se mai poate face ceva. 

Atunci cand oamenii pleaca, efectele in business pot fi dramatice si atunci devine fundamental sa stii, ca manager, cum sa gestionezi resursele umane, ce sa faci sa cresti motivatia angajatilor, ce mediu de lucru sa le asiguri! 

SINGURA METODA EFICIENTA CARE ANTRENEAZA CELE MAI MICI COSTURI, ESTE PREVENTIA. 

Motivul pentru care un angajat va lua decizia de a pleca din companie, este diferit de la caz la caz. NEMULTUMIRILE si OPORTUNITATILE EXTERNE sunt cele mai intalnite situatii.

Contrar asteptarilor, dorinta de a avea un salariu mai mare, nu este neaparat pe primul loc. Mai degraba relatiile cu seful lui, atmosfera de lucru si lipsa oportunitatilor de dezvoltare vor ocupa locurile fruntase in clasament.

Indiferent de cauze, cel mai adesea nemultumirile angajatilor sunt ignorate si aceasta atitudine poate crea mari dezechilibre in organizatie. Angajatii vor fi preocupati mai mult de dezbaterea acestor aspecte decat de sarcinile lor, astfel ca randamentul si productivitatea va scade. Barfa va deveni “regina de la colturi”.

Ce trebuie sa faca managerul in aceasta situatie? In nici un caz nu trebuie sa mizeze pe faptul ca lucrurile vor intra pe fagasul normal fara sa faca ceva. Trebuie sa ia atitudine si sa inceapa dialogul. DIALOGUL deschide calea concilierii si negocierii, dezamorseaza bomba, este un semn de incredere care va fi acceptat. 

Ignorarea insa, va fi interpretata de angajati ca o respingere a cererilor lor mai inainte de a avea o discutie. Aceasta abordare va fi catalogata ca lipsa de respect. Oamenii nu vor pleaca pentru ca nu le-au fost satisfacute cererile, VOR PLECA DACA VOR SIMTI CA NU SUNT RESPECTATI!

Ca lucrurile sa meraga bine intr-o companie trebuie ca oamenii sa se poata concentra pe ceea ce au de facut.

O atmosfera de lucru bazata pe reciprocitate si corectitudine va crea setimentul de apartenenta angajatilor fata de companie.

Ca aceste valori sa se impamanteneasca si sa fie percepute ca lucruri firesti de catre angajati, este nevoie ca managerul, liderul echipei, sa abandoneze metoda controlului strict si sa adopte un model de a conduce democrat, bazat pe incredere.

Acest model implica insa mai multe riscuri!! Nu toti managerii sunt dispusi sa-si asume aceste riscuri si atunci ce facem?

Riscurile pot fi sensibil diminuate prin selectarea cu grija a viitorilor angajati, eliminarea din echipa a celor care nu respecta valorile echipei (Corectitudine, Cinste, Onestitate…), stabilirea unor chei de control pentru a monitoriza ceea ce face zilnic fiecare, implementarea unor sisteme de evaluare a contributiei fiecaruia… si lista poate continua.

In orice caz, trebuie sa retinem ca, angajatii care nu au libertate de miscare si decizie in patratica lor, vor deveni foarte curand lipsiti de initiativa, nu vor avea idei, nu vor gasi solutii, nu-si vor mai asuma propriile actiuni si rezultate, vor arunca vina in curtea colegilor … vor deveni in scurt timp NEMULTUMITI!   

DA SANSA ANGAJATILOR SA SE DEZVOLTE !

Angajatii nu sunt roboti. Ei au idealuri, dorinte, asteptari pentru o viata mai buna. In cele mai multe cazuri, ei sunt constienti ca prin intermediul jobului vor atinge acele aspiratii si isi vor dori tot mai mult.

Dezvoltarea lor nu trebuie lasata la intamplare, ea trebuie dirijata in directia in care compania are nevoie.

Planul de cariera nu trebuie sa lipseasca. Chiar si pentru cei care ocupa joburi necalificate. Calificarea lor intr-o meserie utila companiei poate aduce mari beneficii de ambele parti. 

 

 

 

1191 Total Views 2 Views Today

Post a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*